Världens bästa semla?

Min syster är här hela helgen för Supernatural maraton, och vi passar på att njuta av livet kan en säga.

Igår åkte vi till det relativt nya (sedan förra året) bageriet Konditorn&Bagarn i Hökarängen för att äta frukost. Det är ett surdegsbageri som ska vara väldigt bra, men ingen av oss hade varit där tidigare så vi tänkte att vi skulle passa på! Vi var dör vid 11, lite halv brunch-tid, och det är ett väldigt väldigt litet ställe så det var givetvis redan fullt vid de fyra små borden som finns därinne. Men vi lyckades få några att klämma ihop oss och sedan fick vi plats på kanten av ett litet bord.

Vi köpte varsin surdegsfralla med pålägg och varsin kaffe - jag tog en god kaffe latte och sedan tog S en vanlig bryggkaffe.

Ni ser ju brödet!! WOW det var fantastiskt gott, dock vill jag ge lite minuspoäng på kallskänkssidan då det bara var en ensam stackars ostskiva på, och dåligt med grönsaker... Det var det enda minuset jag har från besöket. Jag tycker att, är det en dubbelsmörgås så SKA man ha dubbla pålägg. Alltid en påläggsskiva per smörgåshalva.

Sedan efter någon timme så tyckte vi att det var dags för efterrätt, och då K&B häromdagen blev utnämnd till att ha Stockholms bästa semla så tänkte vi ju att vi måste smaka och testa om det stämde.

Och herregud. OM det stämde!!

Här är den så. Den är ju så snygg!!

Och den var fantastiskt god. Den var lite seg i brödet, men samtidigt helt hysteriskt lätt och fluffig. Massor med härlig kardemummasmak! Grädden var lättvispad och lite vaniljsötad, och mandelmassan... Mandelmassan var SÅ god!! Med grivhackade bitar av tostad mandle och nästan en liten hint av... citrus? Jag undrar om de hade någon liten liten hint av typ citronzest däri?

Och jo. Det var verkligen Stockholms (världens?) bästa semla. Spontant känner jag att jag inte behöver äta någon semla från någon annanstans. På riktigt.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

luinlote.blogg.se

Detta är jag.

RSS 2.0