Detox

Under hela december har det blivit lite väl mycket godsaker i form av godis, choklad och framförallt... Fika! Jag ÄLSKAR ju att fika, det är typ min hobby. Att gå ut, antingen med mig själv med läsplattan eller målarböckerna i högsta hugg, och sitta i lugn och ro i ett par timmar med en god latte och något gott att äta till. Eller så att gå ut med vänner och sitta och skvallra i flera timmar över goda grejjer. Det är helt det bästa!

Det har blivit en och annat gingerbread latte på Starbucks i December, det kan jag verkligen lova. Men nu är det januari, och jag ska spara både pengar och plats i magsäcken (jag måste erkänna att allt detta snaskande har gjort att jag istället kunnat äta alldeles för lite av det som min kropp faktiskt behöver, med tanke på att jag ju inte precis har obegränsat med plats i magen. Och det har gjort sig lite påmint på sista tiden i form av yrselattacker och onaturlig trötthet... Så, ja, slarvigt och dumt men! December är December och nu ska det bli ordning på't. Och det är inte så jobbigt som en skulle kunna befara, jag känner mig faktiskt - otroligt nog - inge alls sötsugen, och det är gott att fokusera på mat, riktig mat, som är bra för en. Igår hade en av kockarna på jobbet lagat den godaste linsgrytan jag någonsin ätit, den var helt ljuvlig. Så nu känner jag spontant att jag vill äta indisk dhal till frukost/lunch/middag varje dag i flera veckor ha ha ha. Might be a little excessive, men bara kanske.

Jag kommer på mig själv med att äta mer och mer vegetariskt, hela tiden. Det är ett omedvetet val, egentligen; det faller sig bara naturligt att jag väljer det allt-som-oftast. Jag är inte vegetarian, och det är egentligen ingenting jag strävar efter, men jag tror att precis alla människor mår bra av att byta ut deras vanliga protein - fläsk, nöt, fågel, fisk - till vegetariska proteiner istället vid tillfälle. Gärna ofta. Speciellt ur en miljösynpunkt så är det oerhört, oerhört viktigt.

Här är ett recept på linsgryta från ica (det är deras snygga bild jag snott också!).
https://www.ica.se/recept/dhal-indisk-linsgryta-614423/
Gå in och kika och svira ihop den - jag skulle justera med kanske lite extra vitlök och garam masala etc etc, men... Smaka av det så som du helst vill ha det. Men, jag rekomenderar det verkligen. Billigt, näringstätt och Så Så sjukt gott!!





Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

luinlote.blogg.se

Detta är jag.

RSS 2.0