Vegan!

Jag är absolut inte vegan. Faktiskt inte ens vegeterian.

Jag skulle dock kunna vara det (vegeterian iaf), egentligen. Jag är inte jätteförtjust i kött. Dock så vill min dirtist gärna att jag äter kött, gärna rött, speciellt med tanke på mina kassa järnvärden. Jag försöker äta det så mycket som möjligt.

Med det sagt, så har jag ju längre tid det gått sedan operationen (nu drygt tio månader sedan, oh myyyy!) blivit mer och mer intresserad av "alternativ" matlagning. Raw food, vegetariskt, veganskt. Inte att jag på riktigt utesluter något helt och hållet, men jag provat mig gärna fram och provar nya saker. En bekant till mig äter uteslutande vegansk kost och även om det inte är för mig så ser hennes måltider alltid hely ljuvliga ut. Så en kan ju faktiskt äta veganskt ibland, utan att faktiskt vara vegan.

På mitt nya jobb gör en av kockarna fantastiskt god vegetarisk mat, så det skulle vara ganska lätt för mig att äta minst ett vegetariskt mål om dagen, vilket jag också ofta gör.

Och så det här med rawfood. Det kan ju verkligen vara både hit-or-miss. Som det är nu har jag testat göra rawfood mellanmål några gånger, och det fungerar ju superbra - dock är jag inte helt förtjust i raw måltider, jag föredrar nog min mat tillagad i någon form... Men till exempel chiapuddingar gjorda på veganska produkter som kokosmjölk, mandelmjölk, etc etc, fungerar ju mer än väl och är inte bara nyttigt utan även väldigt gott också!! Chiapuddingar är något jag gillar jättemycket. 

Jag har även testat att göra både chokladmousser och chokladpuddingar på avocado vilket blir helt sjukt gott.

Och nu har jag även börjar testa på det här med bakning. Och det är ju sjukt roligt, jag har i omgångar suttit och kollat en massa massa goda recept på pinterest för alternativa och hälsosamma alternativ till goda kakor och sådant. På jobbet igår testade jag att baka en så kallad "breakfast cookie" vilket ska vara en icke-söt kaka som ska passa att äta till frukost, så den ska vara både god och mättande och nyttig. Den vart förvånansvärt bra. I kakan skulle en ha mandelsmör, men jag hann inte riktigt så långt, för tiden vart knapp på eftermiddagen på jobbet, och eftersom jag skulle göra mandelsmöret själv hann jag inte mixa det så länge som det behövdes, så det blev mer lite som en helt vanlig mandelmassa.

I dessa kakor hade jag då denna mandelmassa, havregryn, mixade havregryn (så de blev mer som ett havregrynsmjöl), lättsötat äppelmos, ägg, torkade tranbär, chiafrön, linfrön och pumpakärnor. De vart sprängfyllda med fibrer, och innehöll inget mjölk och inget gluten. Såhär såg resultatet ut:

Den blev faktiskt riktigt god. Jag är supernöjd!

Om en hade väntat sig en söt subway-cookie med vit choklad hade en nog blivit konfys, men eftersom det inte var det som var tanken med denna så tyckte jag det vart asbra! Jag tror en kan förfina receptet med t.ex lite kokosolja, och att ha mindre hela havregryn och mer av de malda. Att även mala mandeln så att det blir ett ordentligt smör istället för en massa skulle nog vara att föredra.

Idag körde jag på nästa experiment, detta i hemmaköket istället för jobbköket. Nu vart det ett försök till söta fika-kakor!


Banana and peanut choco chip cookies!

I denna smet har jag haft i ett raw, ekologiskt jordnötssmör, kokosolja, chiafrön, bananer, havregryn, majsmjöl och lite agavesirap och lite stevia. Jag hackade sedan i lite osötad choklad, som även denna var helt mjölkfri.

Det innebär alltså att dessa kakor var veganska, mjölkfria, glutenfria och helt sjukt hälsosamma! Chiafrön är ju helt som guld i nyttighetsskalan. Supermycket protein, supermycket omega tre. 

Jag formade kakorn färdigt på en plåt - de flöt inte ut någonting över huvudtaget, så en får se till att forma dem exakt som en vill ha dem från början. Resultatet vart verkligen helt super! De är supergoda!! (Och som sagt, så mycket fibrer, vilket är så bra för den lilla magen!)

Här är de framdukade för fika på min lilla balkon, featuring min vissna stackars växt! (Det är någon som inte haft tid att vattna sina växter de senaste veckorna, haha...)

Hur som haver! Alternativ bakning är verkligen the shit!! SÅ kul!! Och med tanke på den resan jag gjort det senaste året, så känner jag verkligen att det hjälpt mig att finna alternativ till vanliga sötsaker - jag tycker fortfarande att det är fantastiskt gott med en god kanelbulle ibland, och vaniljlatte är lite som en drog... Men, som regel försöker jag att det jag äter är saker som tillför kroppen någonting, om det så är vitaminer eller bra proteiner, eller fibrer. Och att det som man äter för att stilla ett begar ändå är lite bättre än fe vanliga sockerfällorna. Denna typ av matlagning gör det lite lättare! :3



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

luinlote.blogg.se

Detta är jag.

RSS 2.0