Målvikt!

Nu har jag nått ALLA mina mål med min viktnedgång. Det är helt megasjukt. Elva månader efter diet-start, och (imorgon) exakt sju månader efter operationsdagen.

Dietistens första mål var ju det "förväntade" reslutatet av en magsäcksoperation, vilket ju är att patienten ska ha förlorat ca 75% av sin övervikt det första året efter operation. Det skulle för mig innebära att jag fram till oktober skulle ha gått ner ca 37 kilo...

Dietistens "riktiga" mål, utefter vad hon och jag pratade om, det var att jag skulle gå ner till normalviktig enligt bmi-skalan. Det var utefter mina önskningar, och mina egna satta mål - jag ville bli så kallat normalviktig. Då skulle jag väga ca 67,5 kilo enligt min längd.

Mitt egna, personliga mål var lite hårdare. 64 kilo satte jag, några kilo under normalviktig-gränsen, för att jag ville ha något att ta av, jag ville inte ligga på gränsen.
Och sen har 64 kilo alltid varit någon sorts... Jag vet inte. Det är en snygg siffra, ni vet? 

För ett par två veckor sedan eller så så hamnade jag på 64,9 kilo, det räknade jag som att vara i mål. För 64-komm-någonting är ju fortfarande 64, tycker jag.

Men nu idag, så kom det på riktigt, nu har jag träffat rekordet, med bravur! 63.9 jävla kilo väger jag nu. 


Så nu har all mina siffror räknats om, hela alltihopa är ställt på ända. Nu måate jag helt tänka om i matintag. Nu ska jag ära 2200 kcal om dagen för att HÅLLA vikten! Jag ska inte gå ner mer nu! (Jag ska heller inte gå upp, såklart) Det här blir något helt nytt för mig, att äta för att hålla vikten. För första gången i mitt liv så behöver jag, genuint och på riktigt, inte gå ner mer i vikt.



Jag blir helt chockad av att se mina ben såhär.......



Jag har gått ner 55,6 kilo sedan 28e maj förra året. NOLL kilo kvar till målvikt.


Jag är så tacksam till Lifesum appen här ovan. Den har hjälpt mig så ohyggligt mycket, den är så bra. Jag lägger varje dag in så gott som exakt vad jag ätit. Den har hjälpt mig i perioder av matångest när jag kännt att nej, nu har jag ätit för mycket, nu har jag sabbat allt. Den har sporrat mig att äta mera när jag verkligen inte kunnat äta. Den har hjälpt mig att äta balanserat, att jag fått i mig tillräckligt med protein, som ju är det svåraste, svåraste, svåraste att få i sig. Jag är så nöjd med den och skulle rekomendera den till alla!

Nu ska jag anstränga mig ännu hårdare för att bli starkare, och sluta vara som en trasdocka i muskelstyrka! \^^/

Frida
2015-07-07 @ 00:06:10

Hej. Är så glad att ha hittat din blogg 😃 jag inväntar nämligen en sleeve op i augusti 😃 jag längtar och gruvar samtidigt, har aldrig opererats tidigare och tycker som många andra att de känns läskigt med narkos. Har du några "det här ska du förbereda dig på" tips/råd inför och efter operationen ? Det här med att få i sig tillräckligt med protein och näring? Hur svårt är det egentligen ?? Är det här det bästa du gjort för dig själv? Har du nånsin ångrat dig? Vad var den bästa flytande maten för dig? Jag försöker läsa allt jag kan hitta, du kanske har något tips på fler sidor el bra bloggar? Tack för att du har gjort en blogg och stort grattis till dina fina viktresultat 😊 Mvh Frida

Svar: Hej Frida! Vad glad jag blir att du har funnit lite glädje i min blogg! :D

Jag var precis som du - nervös och lite harig innan, jag hade heller aldrig tidigare opererats. Jag hade nog inte ens fattat grejjen med narkos, så jag var nog inte helt med... Haha! Men jag kände mig väldigt väl omhändertagen hela vägen, och det kändes väldigt tryggt även om jag var väldigt nervös!

Hmm, nu i efterhand kändes det som om jag nog ehentligen var ganska oförberedd på vad hela operationen innebar - trots det har jag inte ångrat mig en enda sekund. Det är avsolut något av det bästa jag någonsin gjort för mig själv, mitt välmående, och min hälsas skull.

Jag tycker att du nu under sommaren - jag gissar att du blivit ordinerad någon sorts diet att följa under sommaren? Det hade jag i alla fall. Och att då följa den och ladda mentalt på att det kommer vara en strikt regim som nu snart ska följas hela livet. (Även om du KOMMER kunna fuska, och du kommer kunna göra det med gott samvete för du kan inte "fuska" så mycket, för det kommer inte få plats! ^^

Jag rekomenderar att inte oroa sig i början, för även om det i perioder kommer kännas träligt kommer det i slutändan (och under tiden) vara så värt det!

När jag åt flyt innan operationen åt jag mest modigast - jag vill typ kräkas bara jag ser dem i butik nu, haha! Dock tycker jag fortfarande att naturdiets chocobanana är god och bra!

Efter operationen var det väldigt väldigt svårt för mig att äta över huvudtaget... Jag upplevda att milda söta saker typ drickyoghurt eller liknande var lättare för mig att hantera än t.ex saltiga, matiga soppor. Men jag tror det är högst individuellt!

Det är SKITSVÅRT att få i sig rätt mängd protein. Jag har på riktigt tappat alla mina muskler, är stark som en fluglort, typ. Men när en kan börja äta bättre, när det nu blir om det är två veckor efter operationen, eller som för mig, typ fyra-fem månader efter... Så finns det bra alternativ! Kvarg är super för mig, med frukt i. Även Questbars proteinbars har varit en riktig hit! ^^

Jag troooor jag svarade på de flesta frågor? Förlåt om det vart råddig, du är mer än välkommen att mail mig på luin_lote[@]hotmail[.]com det är något mer du undrar över, eller om du bara vill ha allmänna råd eller så inför eller efter operation! Jag finns jättegärna här som stöd!! ^^
luinlote

Frida
2015-07-09 @ 11:14:43

Tusen tack ☺ har redan mailat dig, hoppas det kom rätt. Hörs på mailen 😃👍 /Frida




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

luinlote.blogg.se

Detta är jag.

RSS 2.0