Middagsmys

Ikväll har jag haft middagsmys med systeryster. Så härligt, vi har inte haft tid att umgås så särskilt mycket på sista tiden, men nu äntligen har vi lyckats tajma ihop oss ett par gånger den här veckan. Vi bestämde oss för riktigt härlig Fredagsmiddag i form av vietnamesiska sommarrullar. Jag vet inte om jag skrivit om det tidigare, men det vietnamesiska köket är mitt favoritkök tillsammans med det koreanska, och sommarrullar är helt enkelt färska vårrullar - de är inte friterade eller ugnsstekta eller ångade eller liknande, de är färska grönsaker, nudlar och ofta något form av protein (fläsk eller jätteräkor är vanligast) fyllda i rispapper som sedan snurras ihop och ätes med goda dippsåser. Detta är något kopiöst gott alltså! Därför tänkte jag här berätta hur vi gjorde!

Vi beslutade att göra några 

 olika sorters rullar - en med kokt kyckling, en med räka/mango och en med sojastekt portabellosvamp.

Här ovan är buljongen jag gjorde till kycklingen - den består av soja, sesamolja, rapsolja, gurkmejja, ingefära, paprika, morot, koriander, mynta, citron och chili. Sedan la jag i skivad kycklingfile och fyllde på vatten så det täckte kycklingen. Detta fick sedan koka i ca 10 minuter.

Här har det börjat koka för fullt. Rör om i kycklingen ibland så den blir jämt färdigt.


Här är grönsakerna vi använde till att fylla rullarna med.



Sedan la vi ett liter lager med fuktat hushållspapper på bänken, radade upp skålarna med goda grejjer och sedan var det bara att börja doppa rispapprena i vatten och rulla på.

Jag hällde upp vatten i en stekpanna - bra vidd för rispapprena. Vattnet var lite varmare än rumstemperatur.

Rullning pågår, denna med svamp!



Up close på en sommarrulle med kokt, strimlad kyckling och glasnudlar.

Såhär tjusigt blev det! Massa olika goda rullar och fyra smarriga dipsåser. Stor succe hos oss båda. Men jag skojjar inte när jag säger att vi åt knappt en fjärdedel av allihopa, nästan allt är kvar... Perfekt till morgondagens lunch!!

Middagsmys i soffan framför tvn till Supernatural säsong sju! Life is pretty great, faktiskt!! :)))



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

luinlote.blogg.se

Detta är jag.

RSS 2.0